Bioplaza

Ringlaan 212, 3900 Pelt (B)
Vragen? Bel 011 66 32 37 of mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Zoek
Search - Easy Blog
Search - Categories
Search - Contacts
Search - Content
Search - News Feeds
Search - Tags

Nieuws - Blijf op de hoogte van ontwikkelingen op vlak van gezonde voeding

Bioplaza - nieuws

Nieuws over gezonde voeding en blijf op de hoogte van wat er leeft bij Bioplaza.

Hypertensie of Hoge bloeddruk

Last van hypertensie of hoge bloeddruk ?

Hypertensie of Hoge bloeddruk

Hypertensie preventief benaderd: ongeveer één op de acht Belgen tussen 25 en 60 jaar heeft last van hoge bloeddruk. Hoge bloeddruk is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten. Een Amerikaanse studie (DASH-studie1) heeft aangetoond dat een voeding die rijk is aan groenten, fruit en (magere) zuivelproducten, de bloeddruk aanzienlijk kan verlagen.

Verder kunnen volgende factoren ook nog bijdragen aan een hoge bloeddruk:

- Overmatig zoutgebruik (voornamelijk keukenzout)
- Overmatig alcoholgebruik
- Overmatig roken
- Ernstig overgewicht
- Stress
- Hart- en of vaatziekten (cardiovasculaire hypertensie)
- Nierziekten (renale hypertensie)
- Zwangerschap (zwangerschapsshypertensie)

Belangrijke risicofactoren die voor chronische hypertensie kunnen zorgen zijn:

- Langdurige stress in privé en/of werkomstandigheden
- Te weinig ontspanning
- Te weinig beweging
- Overgewicht
- Roken
- Langdurig en overmatig alcoholgebruik

Producten op basis van lecithine kunnen een ondersteuning zijn om de bloeddruk onder controle te houden.

Bron: abcgezondheid 24 augustus 2019.

 

Acht tips tegen hypertensie

Iedereen met bloeddrukwaarden die hoger liggen dan 130 (bovendruk) over 85 (onderdruk) doet er goed aan de volgende 8 tips te volgen om hypertensie te helpen voorkomen. Ook mensen die reeds te maken hebben met een licht verhoogde bloeddruk, kunnen baat hebben bij het respecteren van deze dagdagelijkse maatregelen.

1) Mensen met overgewicht moeten proberen om langzaam te vermageren.
2) Vermijd alcohol. Alcohol verhoogt de bloeddruk.
3) Stop met roken. Nicotine zorgt voor een verharding van de van de bloedvaten (en de druk).
4) Beperk de consumptie van dierlijke vetten.
5) Geef groenten en fruit een ereplaats in uw voedingskeuze.
6) Zoek zoveel mogelijk rust en ontspanning. Alle vormen van stress veroorzaken een onmiddellijke stijging van de bloeddruk.
7) Wandel, fiets of zwem regelmatig. Dit versterkt de hartspier en maakt de bloedvaten meer soepel.
8) Vergeet tenslotte de voedingssupplementen knoflook, calcium, magnesium, kalium (potassium), hibiscus, olijfblad en vitamine C niet. Ze helpen mee de bloeddruk te verlagen.

Bron: abcgezondheid 15 augustus 2019.

Nog een klein beetje vakantie
Weleda-producten: 20% korting.

'Onze natuurlijke garantie voor een gezonder leven'

Bio - puur genieten