Bioplaza

Ringlaan 212, 3900 Overpelt (B)
Vragen? Bel 011 66 32 37 of mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Zoek
Search - Easy Blog
Search - Categories
Search - Contacts
Search - Content
Search - News Feeds
Search - Tags

Nieuws - Blijf op de hoogte van ontwikkelingen op vlak van gezonde voeding

Bioplaza - nieuws

Nieuws over gezonde voeding en blijf op de hoogte van wat er leeft bij Bioplaza.

Ondersteunende voedingsadviezen bij griep en verkoudheden

Ondersteunende voedingsadviezen

Ondersteunende voedingsadviezen bij griep en verkoudheden

Vasten

Meestal hebben we weinig of geen eetlust wanneer we griep onder de leden hebben of als een ernstige verkoudheid ons toch getroffen heeft. Kost wat kost willen eten hoeft dan echt niet. Enkele dagen vasten kan het zelfgenezend vermogen van het lichaam ondersteunen en zo helpen om infectieverwekkers te bestrijden. Vasten kan ook helpen om vervelende klachten tot een minimum te beperken.

Kruideninfusies

Voldoende drinken tijdens het ziek-zijn is wel heel belangrijk! Als we een stevige griep te pakken hebben dan zijn hibiscus- en vlierbessenthee-of vlierbessensap de nuttigste dranken om te consumeren.
Andere nuttige warme dranken zijn ook thee van gember en kaneel, versterken de immuniteit en verlichten de luchtwegen. Vlierbloesem- en lindebloesemthee, verzachten geprikkelde luchtwegen en bevorderen de transpiratie. Kamillethee kan je drinken omwille van zijn algemeen verzachtende eigenschappen. Rooibosthee is dan weer nuttig om zwelling van de slijmvliezen tegen te gaan. Tijm-en saliethee verhogen de weerstand van de luchtwegen en groene thee oefent anti-virale effecten uit op het griepvirus.

Biologische groenten & fruit

Als we weer toe zijn aan een ontbijt dan mag vers, liefst biologisch, fruit zeker niet ontbreken. Aardbeien, zwarte bessen en citrusvruchten cranberries, druiven en kiwi, verhogen de algemene weerstand.
Papaja, perzik, avocado en abrikozen, ondersteunen de weerstand van de slijmvliezen. Zwarte bessen, bosbessen, rode druiven en frambozen, verhogen de weerstand tegen virussen.
Deze vruchten kunnen gecombineerd worden met havermout, kefir, yoghurt, noten en zaden (combineren goed met fruit en brengen hierdoor samen zink en VIT. C aan waardoor verkoudheden minder lang duren).
Wanneer we ons klaar voelen om een warme maaltijd of een maaltijdsalade te gebruiken kunnen we best bio-groenten gebruiken zoals verse bladgroenten, paprika, tuinkers, peterselie…, dit zijn bronnen van VIT. C en bioflavonoïden.
Spinazie, andijvie, broccoli, boerenkool, wortel, zoete aardappel, pompoen, bronnen van VIT. A en goed voor de slijmvliezen.
Spruiten, bloemkool, broccoli, boerenkool, rapen, koolrabi en mierikswortel, bronnen van glutathion voor een sterke weerstand.
Uien, knoflook, broccoli, spruiten, en rode peper, bronnen van cysteïne dat de slijmvorming afremt.
Weerstandsverhogende kruiden zijn kruidnagel, oregano, kurkuma, koriander, tijm, kaneel, salie, gember, ui, knoflook en bieslook. Schrap alle voedingsmiddelen met toegevoegde suikers en kunstmatige zoetstoffen, geraffineerde granen, industriële en geraffineerde vetten, verwerkte vleeswaren en margarines!

Lentemaand is zuiveringsmaand!
De ene calorie is de andere niet

'Onze natuurlijke garantie voor een gezonder leven'

Bio - puur genieten