Bioplaza

Ringlaan 212, 3900 Pelt (B)
Vragen? Bel 011 66 32 37 of mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Zoek
Search - Easy Blog
Search - Categories
Search - Contacts
Search - Content
Search - News Feeds
Search - Tags

Nieuws - Blijf op de hoogte van ontwikkelingen op vlak van gezonde voeding

  • Home
  • Nieuws
  • Voeding die je weerstand helpt versterken tegen virale luchtwegeninfecties

Bioplaza - nieuws

Nieuws over gezonde voeding en blijf op de hoogte van wat er leeft bij Bioplaza.

Voeding die je weerstand helpt versterken tegen virale luchtwegeninfecties

Voeding die je weerstand helpt versterken tegen virale luchtwegeninfecties

Laten we eens kijken naar wat we kunnen doen met onze voeding. Welke voeding is te vermijden en welke voeding hebben we juist nodig om onze immuniteit te versterken?

Vermijd:

  • Suiker
    • Remt de opname van vitamine C door de witte bloedcellen. Dit wil zeggen een slechtere functie van de witte bloedcellen en minder celdelingen.
    • Remt de activatie van vitamine D en bevordert de afbraak van actieve vitamine D. Een gebrek aan vitamine D zorgt voor een slechte basisweerstand.
    • Nutriëntenrover. Dit leidt tot een slechtere mitochondriale functie van de witte bloedcellen.
    • Nefaste invloed op de darmflora en bevordert de groei van Candida, dus ook een verminderde weerstand.
  • Industriële vetten (geraffineerde oliën, margarines, minarines)
    • Bevatten veel minder vitamine E. Vitamine E is een antioxidans dat de longen beschermt tegen ontstekingen en dat de veroudering van het immuunsysteem afremt.
    • Verloren het grootste deel van hun antioxiderende en immuunstimulerende polyfenolen.
    • De meesten hebben een te hoge ratio omega-6/omega-3 wat betekent dat er meer kans is op ontstekingsverschijnselen in de longen.

  • Witmeelproducten (zonder kiem, zonder vezels)
    • Verloren het grootste deel van vitamine E, meer dan 80% van magnesium, groot deel van vitamines B en zijn slecht voor de darmflora. Dit zijn dus 4 zaken die slecht zijn voor de immuniteit.

  • Alcohol
    • Notoire rover van zink. Zink is onmisbaar voor een goede immuniteit.

  • Verwerkte vleeswaren
    • Bevatten nitrieten, transvetzuren, monosodiumglutamaat.

  • Industriële sauzen, - dressings en – mayonaise
    • Bevatten geraffineerde – en transvetzuren, hoge ratio omega 3/omega 6.

  • Junk food, pizza’s
    • Geraffineerde – en transvetzuren, geraffineerde koolhydraten, hoge ratio omega 3/omega 6.

  • Kunstmatige zoetstoffen
    • Frieten en chips
    • Bevatten transvetzuren, acrylamide, hoge ratio omega 3/omega 6.

 

Accentueer:

  • BIO groenten en fruit
    • 20 à 40% meer antioxiderende waarde. Dit is belangrijk om de longen te beschermen.
    • 18 à 69% meer secundaire plantenstoffen die belangrijk zijn voor de immuniteit en die een ontstekingswerende werking hebben op de longen.
    • (Quasi) afwezigheid van pesticiden, waaronder glyfosaat. Dit is een herbicide dat slecht is voor de darmflora en dus ook voor de weerstand.
    • Ze bevatten veel minder cadmium, hetgeen de “antagonist” is van zink.
    • Bronnen van vitamine C én begeleidende flavonoiden met als toppers: alle verse bladgroenten, peterselie, tuinkers, paprika’s, aardbeien, zwarte bessen, cranberries, druiven,…
    • Specifieke aanraders
      • Zwavelbronnen: ui, knoflook, bieslook, daslook en prei; broccoli, boerenkool, palmkool, savooikool, witte kool, waterkers, raap, koolraap, radijzen, rammenas en mierikswortel
      • Quercetine (specifiek antiviraal): appels (rode) uien, boerenkool, spinazie, waterkers, braambessen, vlierbessen, rode druiven, pruimen, boekweit en groene thee
      • Anthocyanen (specifiek antiviraal): rode, zwarte en purperen bessen (bosbessen, zwarte bessen, frambozen, braambessen, granaatappels, aroniabessen, vlierbessen, rode druiven, aardbeien, kersen), rode radijs, paarse wortels
  • Vitamine D – bronnen
    • Vooral: leef, beweeg en sport buiten, verstandige blootstelling aan zon
    • D3: vette vis, biologische boter, - eitjes en – zure zuivelproducten
    • D2: zongerijpte paddenstoelen

  • Vitamine A – bronnen
    • Retinol (vitamine A): vette vis (haring, heilbot, makreel, sardines,…), eidooier, boter, zure melkproducten
    • Carotenen (provitamine A): donkergroene groenten (spinazie, andijvie, broccoli, boerenkool…), rode en gele groenten (wortels, zoete aardappel, pompoen, rode pepers), oranje en gele vruchten (papaja, perzik, avocado, abrikozen,…) en ongeraffineerde rode palmolie

  • Vitamine E – bronnen
    • Ongeraffineerde (!) en koudgeperste (!) oliën
    • Noten en zaden, volle granen

  • Zinkbronnen
    • Rood kwaliteitsvlees, vis, ei en lever
    • Pompoenpitten, sesamzaad, andere zaden, noten en peulvruchten (weken, fermenteren en kiemen verbetert de mindere opname van zink)

  • Seleniumbronnen
    • Kwaliteitsvlees, vis en zeevruchten, bio – zure zuivel en – eitjes
    • Paranoten (brazilnoten), zonnebloempitten
Gewijzigde openingsuren tijdens de maanden juli en...
Voedingssuppletie die je weerstand helpt versterke...

'Onze natuurlijke garantie voor een gezonder leven'

Bio - puur genieten